selah

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Boh, 5.časť: Jeden Boh, tri osoby

Dilema, ktorá trápi celé generácie veriacich, a to dokonca aj tých, ktorí veria v trojjedinného Boha.

Je poctivé uznať, že nikde v Biblii sa slovo trojjedinný nevyskytuje. Napriek tomu som presvedčený, že je pravdou. Prečo?

Pri stvorení sveta, v knihe Genesis, je napísané:

Gen 1.26 Potom riekol Boh: UčiňME človeka na svoj obraz, podľa NAŠEJ podoby

a:

Gen 3.22 Vtedy povedal Hospodin Bôh: Hľa, človek sa stal ako jeden z NÁS... vyžeňME ho! (Roh)

- Boh o sebe rozpráva ako o viacerých osobách. Vôbec v hebrejskej pôvodine pri stvorení sveta je Boh pomenovaný v týchto pasážach menom Elohim, ktoré doslovne znamená Bohovia.

Alebo:

Gen 11.7 PoďME, zostúpME a zmäťME im tam reč...

To je prvý moment, nad ktorým by sa poctiví bádatelia Písma mali zastaviť. Týmto to však zďaleka nekončí.
Abrahámovi sa zjavil Hospodin pri dubine Marého. Ako? Ako TRAJA MUŽOVIA!

Gen 18.1-3 Hospodin sa zjavil Abrahámovi pri dubine Mamrého, keď za horúceho dňa sedel pri vchode do stanu. Tu pozdvihol oči, obzrel sa a videltroch mužov stáť pred sebou. Len čo ich zazrel, bežal im v ústrety od stanového vchodu, poklonil sa k zemi a povedal: Pane, ak som našiel milosť v tvojich očiach,

Už v Starej zmluve, už skrze Mojžiša, Boh o sebe hovorí ako o viacerých osobách. Týmto to však len začína.
Pozrime sa na prorokov, a uvedomme si, že kedysi číslovanie kapitol, veršov a podnadpisy v Písme neboli a s týmto vedomím sa pozrieme na kontext:

Iz 48.
12 Počuj ma, Jákob aj Izrael, ktorého som povolal. Ja som to, ja som prvý, ja som i posledný.
13 Veď moja ruka založila zem, moja pravica rozvinula nebesá; zavolal som na ne, ihneď sa postavili.
14 Zhromaždite sa všetci a čujte, kto z nich to predpovedal. Hospodinom milovaný vyplní v Bábeli Jeho vôľu a jeho rameno doľahne na Chaldejcov.
15 Ja, ja som hovoril, aj povolal som ho, priviedol som ho a jeho cesta je úspešná.
16 Priblížte sa ku mne, počujte toto: Nehovoril som od počiatku utajene, odvtedy, čo sa to deje, som pri tom. Ale teraz Hospodin, Pán, poslal mňa i svojho Ducha.
17 Takto vraví Hospodin, tvoj Vykupiteľ, Svätý Izraela: Ja, Hospodin, som tvoj Boh, ktorý ťa učil byť užitočným, viedol ťa cestou, ktorou máš ísť.

- všimnite si pozorne verš 16 – Hospodin, Boh, hovorí: ale teraz Hospodin, Pán, poslal mňa i svojho Ducha – kontext slova hovoreného v prvej osobe jednotného čísla, kedy hovorí Hospodin, neprestáva, ale do toho Boh sám hovorí, že Boh posiela sám seba a svojho Ducha! To je čisté zjavenie troch osôb Boha!
Kontext hovoreneného slova Bohom však ani po tomto verši neprestáva, ale pokračuje...

Taktiež:

Iz 60. 22 Najmenší sa zmení na tisíc, najchatrnejší na mocný národ. Ja, Hospodin, v pravý čas to rýchlo uskutočním.

spolu s: (kontext pokračuje, ignorujte kapitolovanie)

Iz 61.
1 Duch Hospodina, Pána, spočíva na mne, pretože Hospodin ma pomazal. Poslal ma biednym hlásať radostnú zvesť, zaviazať rany tým, ktorí sú skrúšeného srdca, vyhlásiť zajatým prepustenie na slobodu, uväzneným otvorenie žalára,
2 vyhlásiť milostivý rok Hospodinov a deň pomsty nášho Boha, potešiť všetkých smútiacich,
3 aby som mohol dať smútiacim Sionu veniec namiesto popola, olej radosti namiesto smútočného rúcha; chválospev namiesto malomyseľnosti; aby ich mohli nazvať dubmi spravodlivosti, ktoré vysadil Hospodin, aby sa oslávil.
4 Oni vystavajú pradávne zrúcaniny, postavia, čo bolo predtým spustošené, obnovia zrúcané mestá, pokoleniami spustošené.
5 Cudzinci sa postavia a pásť budú vaše stáda; a cudzinci budú vašimi oráčmi a vinármi.
6 Vy sa však budete volať kňazmi Hospodinovými, vás pomenujú služobníkmi nášho Boha. Užívať budete bohatstvo národov a ich slávou sa budete chváliť.
7 Za to, že môj národ mal dvojnásobnú hanbu a potupa mu bola podielom, vo svojej krajine dvojnásobne bude dediť, bude mať večnú radosť.
8 Pretože ja, Hospodin, milujem právo, nenávidím zločinnú lúpež, verne im dám ich odmenu a uzavriem s nimi večnú zmluvu.

- kontext Iz 60 prechádza plynule do Iz 61 a – čuduj sa svete – stále rozpráva Hospodin v prvej osobe jednotného čísla! Nepopierateľne vieme, že verš Iz 61.1 vztiahol bezprecedentne Pán Ježiš na seba, ale tým v skutočnosti povedal o sebe, že On je ten Boh, ktorý to o sebe povedal už v Iz 61!!!
A opäť - Iz 61.8 potvrdzuje, že celý kontext hovorí Boh v prvej osobe jednotného čísla.

Už v druhej časti som poukázal na 1. kapitolu listu Židom, v ktorej Boh nazýva Ježiša Bohom, pričom pisateľ listu Židom vychádza z proroctiev v Žalmoch. Boh o sebe jednoznačne hovorí ako o viacerých osobách, čo však nejde pochopiť ľudským rozumom.

Ako môžu byť viaceré osoby jednou bytosťou? S týmto má ľudský rozum neprekonateľný problém.
V skutočnosti je to však oveľa jednoduchšie, ako sa zdá.

Človek sám bol stvorený na Boží obraz, jednak ako muž a žena, ale zároveň samotný ľudský jedinec je stvorený na obraz trojjedinného Boha tým, že ľudská bytosť sa skladá z troch častí – tela, duše a ducha (1Tes 5.23).
Práve to je jeden z problémov, ktorí majú mnohí ľudia, že nerozumejú ani tomu, že sami sú trojjedinní.
Človek má telo i dušu, ale má aj ducha, akúsi neviditeľnú časť bytia, ktorá bola stvorená práve za tým účelom, aby komunikovala s Bohom. S Bohom, ktorý je Duch (Jn 4.24) komunikuje človek skrze svojho ducha. Nie skrze telo (ktorého súčasťou je myseľ), ani skrze dušu (ktorej súčasťou sú pocity). Toto nemôže pochopiť nikto, kto sa nenarodil z Boha, pretože duch takého človeka je mŕtvy kvôli hriešnej prirodzenosti zdedenej po predkoch.
Ako som už napísal v ktoromsi článku – človek sa rodí mŕtvy, rodí sa s mŕtvym duchom.
A práve to je to, ako sa má narodiť z Boha – nemá sa narodiť znova z tela matky, ale má sa narodiť z Ducha Božieho. Z tela telo, z Ducha duch (Jn 3.3-6)

Teraz mi dovoľte ponúknuť vám jedno trochu neohrabané podobenstvo, ako to s tou trojjedinnosťou Boha je.

Tým podobenstvom, ktoré Boh vložil so stvorenia, je slnko.

Podľa čoho vieme, že existuje slnko?
Podľa toho, že vidíme jeho svetlo a cítime jeho teplo. A o tom to je. Slnko je definované svetlom a teplom.

Podobne tak i Boh.
Aký je Boh Otec, nám zjavil Syn Ježiš z Jeho lona, ktorý je Svetlo sveta, Svetlo života. A keď vystúpil na nebesia, poslal nám Ducha Božieho, ktorý sa človeka brutálne reálne dotýka, a každý, kto s Ním má skúsenosť, môže potvrdiť, že Jeho dotyk je ako dotyk tepla, akoby bol človek zahalený v teplej deke, naložený v teplom oleji a pod.

Svetlo a teplo. Syn a Duch.
Duch Svätý, ktorý je tu stále s nami nám prináša svetlo do našich sŕdc a my srdcom (duchom) vidíme Syna.

Teraz skúste trochu popustiť uzdu predstavivosti a predstavte si, že svetlo prichádzajúce zo slnka sú fotóny, ktoré naozaj slnku patria a teplo z neho je energia, ktorá naozaj slnku patrí. V prenesenom žargóne môžeme povedať, že to svetlo a teplo zo slnka, slnkom naozaj sú.

A presne takto je to s Bohom.
Syn – Slovo, ktoré dáva svetlo životu človeka, je Boh. Boh sa stotožňuje so svojím Slovom, neoddeľuje sa od neho ako neverný človek, ktorý len čo vypustí slovo z úst, zrieka sa zodpovednosti zaň. Boh stojí za svojím Slovom, On sám tým Slovom je a vykoná, čo povedal.
A detto s Duchom Božím, Tešiteľom, Radcom, ktorý naše srdcia napĺňa vrelou láskou (Rim 5.5).

Zase s radosťou podotýkam, že nemám chuť ani dôvod citovať celé Písmo ani všetky úryvky, kde sa Boh zjavuje vo viacerých osobách, ale nechávam to na vašom čítaní Písma v spoločnosti Jeho Ducha a modlitbách.

Keď odložíte bokom ľudský rozum a pustíte z uzdy svoje srdce, a začnete kričať k Bohu: "Prosím Ťa, daj sa mi spoznať!“, tak pochopíte. Pochopíte oveľa hlbšie a pevnejšie, než by ste kedy dokázali spracovať rozumom.

Viera, duchovný orgán na pochopenie duchovných vecí, nepôjde proti vášmu rozumu, avšak ďaleko presiahne jeho kapacitu. Verte mi, mám to vyskúšané ja, aj tisíce iných znovuzrodených kresťanov.

Pretože o tom, čo vám tu píšem, svedčia hneď traja svedkovia:

1Jn5.7 Lebo traja sú, ktorí vydávajú svedectvo na nebi: Otec, Slovo (Ježiš) a Duch Svätý, a títo traja jedno sú

Viete, Boh je bytie úplne inej kvalitatívnej i kvantitatívnej úrovne, než si dokážeme predstaviť. Nikdy by sme Ho nemohli ani spoznať, ani len pochopiť z tej čiastky, z akej to vďaka Jeho milosti máme umožnené.

Je to len a len Jeho milosť, že sa nám dáva spoznať a že nám dáva Zmluvu, na základe ktorej sa vieme oprieť o to, čo hovorí On a tiež jasne identifikovať lži, ktoré nehovorí On.

Je to Zmluva, čo nám dáva ako nasmerovanie, tak aj dôveru.
A o zmluvách, ktoré Boh urobil s ľuďmi, nabudúce...


Boh | stály odkaz

Komentáre

  1. Dyť je to hámotina vod samýho začátku.
    Proč používáš plurál při citaci, údajné. Kolik bylo teda vlastně Bohů? Učiňme, co? Jsi normální, nebo chceš jen provokovat? Satanisto?
    publikované: 15.07.2011 23:34:06 | autor: Mito (e-mail, web, autorizovaný)
  2. Máš to na dlouho?
    Kolik bude ještě částí, než všichni pochopěj, že jsi úchyl?
    publikované: 15.07.2011 23:37:00 | autor: Mito (e-mail, web, autorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014