selah

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Herézy a pravda, 4. Nekupujte mlieko! Je kyslé!

Asi by ste si pomysleli, že mi rajbe, keby som vás takto presviedčal, nie? Ale mne sa to naozaj raz stalo. Kúpil som čerstvé mlieko a bolo kyslé. Čo s tým? Prestať kupovať mlieko?


Vypustiť mlieko zo stravy úplne, aby som sa chránil pred skysnutým mliekom?

Uznáte, že je to hlúposť. Kvôli zlej skúsenosti nemôžem povedať, že mlieko je zlé a chutí hrozne. Asi nikto sa nezachová tak, že mlieko prestane kupovať.

Povedzte mi ale potom, prečo takto reagujú kresťania v obdobnom prípade, keď majú zlú skúsenosť s falošnými prorokmi, falošnými apoštolmi a podobne?

Takže, ako správne šípite, pokračujeme vo vyučovaní o vodcovstve v cirkvi.

Mt 23.8-12: Vy si však nedajte hovoriť: Majster! lebo jeden je váš Majster a vy všetci ste bratia. A nikomu na zemi nehovorte: Otec! lebo jeden je váš Otec, ten nebeský; a nedávajte si hovoriť: Vodcovia! lebo jeden je váš Vodca, Kristus. A kto z vás je najväčší, nech vám je služobníkom. Kto sa povýši, bude ponížený, a kto sa poníži, bude povýšený.

Tieto Ježišove slová jednoznačne vystríhajú pred tým, aby si cirkev ustanovila vodcov podľa vzoru sveta. Myslím tým ÚRADY vodcovstva. Bližšie som o tom už písal jednak v článkoch Autority, Králi cirkvi alebo dokonca aj v článku Napomínanie.

A myslím, že poukazovania na to, ako to v cirkvi a s cirkvou nemá byť, už bolo dosť, teraz by som chcel objasniť moju víziu toho, ako ja verím, že by cirkev a jej stretnutia mali vyzerať. A k tomu potrebujete mať prečítaný aj článok Päť služobností.

Som hlboko presvedčený, že päť biblických služobností má existovať v cirkvi aj dnes. V 4.kapitole listu Efezským Písmo hovorí, že Pán dal do cirkvi týchto päť služobností a v 1.Korintským v 14.kapitole Pavol jasne hovorí, že Božou túžbou je, aby všetci kresťania prorokovali. Svedectvom Ježišovým je duch proroctva, stojí v Zjavení Jána.

Ak je teda zrejmé, že v cirkvi majú byť pastieri, učitelia, evanjelisti a aj proroci, kto súdny dokáže mudrovať o tom, že služobnosti apoštolov sa to netýka?

Ja som jednoduchý človek a pre mňa 1+1 sú vždy len dve. A 12+1 =13. Prečo trinásť? Preto. Alebo bol vari Pavol medzi dvanástimi??????? Ak bol teda trinásty, kto bohabojný povie, že nemôže byť aj štrnásty apoštol?
Alebo päťnásty?

A ja vám poviem tajomstvo: len v Skutkoch apoštolov som narátal 18 apoštolov.

Ako je to možné? Jednoducho. Nepozeral som na to, kto bol ako nazvaný, ale kto ako slúžil. Ako vyzerala jeho služba. Ako fungoval v cirkvi. Napríklad Apollo.

O čo ide? Mnohé skupiny kresťanov, mnohé zbory odmietajú uveriť, že ešte dnes by mali apoštoli fungovať ako služobnosť, pretože zjavenie Písma je uzavreté. To iste je. Ale zďaleka nie všetci apoštoli sa podieľali na písaní Biblie. Služobnosť apoštolov nie je o prinášaní nových zjavení – v zmysle rozširovania, ale vo vysvetľovaní zjavenia Boha Biblie cirkvi, pretože cirkev dnešných dní je ešte ako pokakané mimino v plienkach, ktoré ani poriadne nevie rozoznávať hlas svojho Otca!

Mnohí kúpili “pokazené mlieko” a štítia sa kúpiť ďaľšie! A preto nemôžu dorásť do plnosti poznania svojho Pána, pretože im chýbajú potrebné vitamíny. Jedia iba stravu od pastierov a učiteľov.

Vitamíny typu prorok, evanjelista a apoštol sú takpovediac nežiadané.

 

A poviem vám, kde je hlavná prekážka.

Určití ľudia sa cítia zodpovední za to, ako má vyzerať zbor, čo má a čo nemá prijímať, čomu majú a čomu nemajú veriť kresťania v zbore, atď. a niekedy táto ich dobre mienená snaha prekáža aj vanutiu Ducha Svätého.
Kto je to? Vodcovia.

Celý problém spočíva v tom, ako si sama cirkev, vrátane svojich vodcov, myslí, že by jej štruktúra mala vyzerať. Ak má cirkev vyzerať tak, ako aj funguje v súčasnosti – totiž, že jej základnou formou je zbor (alebo farnosť), tak potom je namieste si myslieť, že má mať niekoho, kto to má organizovať. A úrad vodcu je na svete.

Ak však zbor nemá byť hlavnou formou, v akej má cirkev fungovať, tak úrad vodcu je nadbytočný. Niektorí vodcovia to aj vedia, a preto, brániac svoje postavenie, nedovolia pripustiť iné zmýšľanie.

Ja verím, ba čo viac, som presvedčený, že základnou formou, v akej má cirkev žiť, je skupinka. Skupinka ľudí, ktorí sa stretávajú po domoch. Isteže tieto skupinky sa môžu stretávať navzájom, čo vyzerá podobne ako dnešné stretnutia zboru, lenže v súčasnosti to funguje opačne – skupinky sú len akýmisi satelitnými pomôckami, predĺženou rukou zboru a nezriedka vodcovia zboru formujú to, kto a čo bude na skupinke kázať, čo sa bude preberať a podobne. Povedané polopatisticky – predĺženou rukou manipulácie.

Naschvál používam slovo manipulácia. Na youtube.com si môžete vyhľadať desiatky videí o tom, ako vodca zboru dokáže zmanipulovať celý zbor. Väčšinou tá manipulácia nie je tak zjavná ako by ste si mysleli. Zväčša nie je ani vedomá, vodcovia v najúprimnejšej snahe podľa ich čiastočného poznania Pána okresávajú a dláždia cestu pre "svoje" ovečky.

Práve preto sa cirkevný život má odohrávať v skupinkách, ktoré sú intímnejšie a nie tak neosobné ako zborové stretnutie, viac sa na nich ľudia otvoria, riešia sa konkrétne problémy konkrétnych ľudí a nemenej dôležité je to, že každý má právo povedať, čo si myslí, všetci majú právo rozsudzovať a Pán môže dať zjavenia a to dokonca aj také, ktoré formujú učenie, ktorému prítomní veria. Toto sa na zborom stretnutí neudeje ani náhodou. Na stretnutí zboru vyučujú stále tí istí ľudia a zriedkakedy je učenie zboru podrobené skúmaniu a revidovaniu. Kdežto na skupinke je to tak prirodzené, až sa to vodcom zdá nebezpečné.

Obsahom zboru je program toho, čo sa bude diať, obsahom skupinky je sloboda daná Duchu Svätému, aby konal On ako sa mu zachce.

V zbore si Duch Svätý používa vodcov.
Na skupinke si používa Duch Svätý koho uzná za vhodné On.

A v týchto dvoch radikálne odlišných formách stretnutia kresťanov radikálne odlišne fungujú aj tí, ktorých cirkev vníma ako služobníkov, resp. vodcov.

V zbore fungujú služobníci postavení vpredu pred ostatnými ako vodcovia, ktorých všetci vidia, počúvajú a ctia. Sú to tí, ktorí sú vybraní spomedzi radových členov a mali byť osvedčení v kresťanskom živote. Ich osvedčenosť je o ich čistom živote.

V skupinke fungujú služobníci ako radoví kresťania, ktorí hovoria (či robia) to, čo treba. Hovoria nielen všetkým, niekedy len jednému, ktorý potrebuje počuť. Sú to tí, ktorým sa ľudia prirodzene zdôverujú, ktorých prirodzene počúvajú, pretože vedia, že tým, o čom hovoria, aj prešli sami a ich osvedčenosť je o (zahojených) jazvách zo súženia.

Vodcov v zbore členovia ctia. Majú pred nimi bázeň.
Starších vo viere na skupinke ostatní milujú. Neboja sa byť pred nimi sami sebou.

 

V momente, keď v srdci prijmete model domácej skupinky ako východzej formy kresťanského spolužitia, objavíte úžasnú skutočnosť toho, že je prirodzené, že v takomto súžití bratov a sestier funguje všetkých päť služobností a navyše je priestor aj pre všetky obdarovania a pomazania spomínané napr v 1.Kor 12 a 14.

Odrazu je autoritou niekto, kto s Pánom niečo prešiel a nie ten, kto stojí v úrade alebo vyštudoval biblickú školu. Odrazu je prirodzené vážiť si starších vo viere a nie zbožnovať nedotknuteľných a neomylných vodcov.

V takom kontexte potom úplne inak znie Pavlova obrana jeho vzťahu ku Korintským, ako predtým – z pozície autority...

1Kor 4.14-16: Nepíšem toto preto, aby som vás zahanbil, ale aby som vás priviedol k rozumu ako svoje milované deti. Lebo keby ste mali aj desaťtisíc vychovávateľov v Kristovi, otcov však nemáte mnoho; veď ja som vás evanjeliom splodil v Kristovi Ježišovi. Preto vás napomínam: napodobňujte ma!

Odrazu nevidno niekoho, kto je postavený do úradu apoštola, ale niekoho, kto miluje tých, ktorým svedčil o Kristovi. Bude ich milovať, aj keby ho neprijali. Nenárokuje si na titul otec, on ich otcom vskutku je. Nie  sú to kresťania, ktorí uverili inde, všetci uverili na základe Pavlovho hlásania evanjelia.
A aj tak si nenárokuje, aby ho bezmedzne poslúchali, ale aby ho nasledovali tak, ako on nasleduje Krista – to znamená, že ak on Krista nenasleduje, nemajú ho počúvať.

Sám Pavol hanlivo zmýšľal o postavení autority jedného kresťana nad inými z pozície úradu, keď sa hanlivo vyjadruje o slove úrad v 1Kor 9.17

Služobník je sluha. Tí, ktorí sú starší vo viere, majú byť sluhami mladých vo viere. To je na hony vzdialené od modelu autorít, ako ho poznáme v súčasnej cirkvi, či už znovuzrodeneckej, alebo rímskokatolíckej.

Lk 22.26: Vy však nie tak! Ale najväčší medzi vami nech je ako najmenší; a vodca ako slúžiaci.

 

selah.


Herézy a pravda | stály odkaz

Komentáre

Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014