Autority. Slovo, ktoré budí bázeň. Starší vo viere, ktorí preskákali s Kristom viac ako my, mladí. Zasluhujú dvojnásobnú úctu a skladáme im k nohám nás samých, aby nás viedli, pretože Pána poznajú lepšie. Je veľkým nerozumom ísť proti nim, pretože sú pomazaní Boží a kto ide proti pomazaným Božím, ide proti Bohu. Nemýľte sa, naozaj píšem vážne. Nieto autority, ak len nie od Boha a nikto si nemôže vziať nič, ak mu to nie je dané zhora.
Tomuto naozaj verím. Verím, že je pred Bohom milé a dobré poslúchať autority. Nie raz ma Boh veľmi požehnal, keď som poslúchol ich vedenie napriek tomu, že som nerozumel presne všetkých veciam okolo. Boh ma naplnil pokojom a prejavil svoju lásku. Páčilo sa mu to... jednoduchá detská viera.
Verím, že pomazanie sa získava od Boha veľmi jednoduchým spôsobom - sedením pri nohách pomazaných. Elizeus, ktorý dostal dvojnásobok Eliášovho pomazania, bol celý život známy ako niekto, kto lial Eliášovi vodu na ruky. Pri umývaní. Slúžil mu.
Pán pomazáva starších, aby skrze nich pomazanie tieklo ďalej. Nemá v úmysle pomazať niekoho, kto Mu nedovolí zlomiť svoju pýchu a nie je ochotný podriadiť sa Otcovej kázni. Ak sa nedokážeš podriadiť bratovi, ktorého vidíš, nedokážeš sa podriadiť ani Bohu, ktorého nevidíš.
O autorite v cirkvi je napísaná veľmi dobrá kniha, ktorú asi mnohí budete poznať: Watchman Nee, Duchovná autorita. Prečítajte si ju, a skúmajte, že/či aj to ostatné, čo nasleduje ďalej v tomto článku je v súlade s Duchom Písma, ktorý ustanovuje v cirkvi autority.
Pán mi ukázal prekrásny a poučný príbeh o princípe autorít v Písme. Prečítajte si 2Sam 23.8-17. Traja Dávidovi hrdinovia nasadili svoje životy len kvôli túžbe svojho vodcu, Dávida, aby uhasili jeho smäd. Ale on sa odmietol napiť, vylial to na zem ako liatu obeť Pánovi. Kto neslúži svojmu vodcovi zo srdca, z lásky a dobrovoľne, nevydá sa, aby za neho položil svoj život, nemôže spoznať, čo za vodcu vlastne nad sebou má - či niekoho, kto si ho tak veľmi váži, že tú obeť zloží Bohu k nohám, alebo niekoho, kto bez zaváhania vypije.
Môj bývalý pastor, ktorý odmietol moje dary, ako som predtým písal, sa v tejto veci osvedčil. Hľadal mňa, moju spravodlivosť a nie moje dary, ktoré by boli na dobré jemu. Išlo mu o mňa, nie o to, aby sa mal dobre on.
Byť vedený autoritou má mnohé dobré a príjemné aspekty života viery, totiž za rozhodnutia zodpovedá vodca, ktorý je akoby duchovným dáždnikom pred prívalmi útokov. Srdce maličkých vo viere môže spočívať v pokoji a rásť milosťou Božou. A tu začína byť problém. Srdce maličkých. Maličkých. Kde je rast?
Nemyslím rast zboru, ale rast jednotlivcov v poznaní svojho Pána. Po toľkých rokoch svojho kresťanského života je väčšina kresťanov stále maličkých vo viere. Rast, ak vôbec nejaký je, je úplne krpatý. Ostávame závislí na svojich vodcoch, prijímajúc Pána hlavne skrze nich, než aby sme prichádzali stále bližšie k Nemu samotnému. Aké náboženstvo... klér a laici.
Som otec. Mám krásne deti a vychovávam ich, aby sa raz dokázali postaviť na vlastné nohy a nemusel som ich viesť celý život. O tomto je autorita. Viesť k rastu, k zodpovednosti, k samostatnosti, k slobode. Nie k večnému poslúchaniu.
Mám pocit, že toto sa niekde stratilo. Pri učiteľoch nerastú učitelia, pri pastieroch pastieri, pri evanjelistoch nerastú tí, ktorí horia pochodňou evanjelia Ježiša Krista. Nemajú kde. Nemajú miesto, priestor. Vodcovia stále vedú. Nie je priestor na vlastné chyby, na prvé kroky, pri ktorých si dieťa nabije držku. A maličkým je stále dobré nechať sa viesť. Je to pohodlné. A bezbolestné. Rozhodujeme sa nerásť.
Navyše naši ľudskí vodcovia sú - čuduj sa svete - hriešni ľudia, ktorí robia chyby. Ale keďže nemožno ísť proti pomazaným Božím, čušíme, aj keď vidíme ich hriechy. Veď Boh si ich uprace, keď uzná za vhodné.
Prečo asi nám dal Boh možnosť vidieť ich slabosť, ak nie preto, aby sme im s ňou pomohli? Napomenúť v láske niekoho, že zišiel z cesty, ešte nie je vzbura. Ísť proti hriechu vodcu neznamená ísť proti nemu samému. Bohužiaľ, mnohí vodcovia to tak cítia a vyžadujú poslušnosť, ktorá náleží ich postaveniu vodcu. A tu je naozaj vážny problém. Totižto Pán nedal do cirkvi úrady ale služobnosti. Kto je opravdivým vodcom, slúži ostatným. Nikto si nemá nárokovať na autoritu z pozície postavenia, ale z pozície potvrdzovania jeho osoby Duchom Pánovým. Lenže neraz sme svedkami, že vodcovia vyžadujú poslušnosť z pozície úradu. Nuž, takým by som rád odporučil, aby sa rýchlo spamätali, lebo Sudca je predo dvermi a veľmi rýchlo môže byť pohnuté ich svietnikom.
Strom poznať po ovocí. Pavol nabádal kresťanov, aby ho nasledovali tak, ako On nasleduje Krista. To znamená, že ak "cez rameno" svojho vodcu nevidíš Krista, mal by si veľmi rozmýšľať, kam ťa vedie. Slepá poslušnosť sa dá ospravedlniť, ba dokonca je žiadúca u tých, ktorí majú malé poznanie Pána, ale ak je tvoje poznanie dostatočné na to, aby si vedel, že to, čo robí tvoj vodca, sa nezhoduje s Božími cestami, prosím ťa, MAJ SLOBODU ozvať sa a zaujať postoj, ktorý sa páči Bohu, nie človeku. A nedaj sa zastrašiť, že je to automaticky vzbura. A keď si si nie istý v Kristovi máš slobodu opýtať sa, ako to je.
Moji synovia to vedia, neraz prídu za mnou a zoseknú ma takou otázkou, na ktorú môžem povedať len "máš pravdu, nekonal som správne".
Keby sa Joáb postavil Dávidovi, keď ho ten prinútil sčítať Izrael, bol by prišiel o život. Ale lepšie by bolo zahynúť jednému, než ako potom muselo zomrieť 70.000 ľudí. A jeho obeť by stačila k tomu, aby za jeho život jednal Boh s Dávidom, ako to urobil v prípade Uriáša.
Ak mlčíš, zachrániš si život v zbore, možno nachvíľu, ale na hriech vodcu doplatí celý zbor.
Je zodpovednosťou každého kresťana, aby v rámci svojho poznania Boha skúmal, čo počúva, kam je vedený, čomu je vyučovaný a čomu verí. A tiež, či je vedený k slobode v Kristovi, aby mohol v Ňom rásť. Kto je dobrý vodca, má srdce Otca a raduje sa z toho, keď jeho dieťa dostáva dvojnásobok jeho pomazania. Ó, aké zriedkavé je toto v cirkvi, že by sa vodca radoval, keď ho prerastajú členovia v poznaní Krista. Je volaním slobody v Kristovi, aby si sa pýtal na veci, ktoré ti neladia, alebo priamo napomenul, ak vieš, že niečo nie je v poriadku.
Odpusti mi, drahý brat, drahá sestra, ja som zodpovedný za to, že cirkev stráca Božiu moc. Že maličkí nerastú. Mlčal som. Odpusť. Neopakuj moju chybu. Boh nepotrebuje zástupy na to, aby zmenil jedného. Jemu stačí jeden na to, aby zasiahol a zmenil zástupy.
Trápi ťa sektársky duch, ktorý vyčíňa v cirkvi? Trápi ťa nepohnuteľnosť hriešne ubezpečených na Sione? Trápi ťa, kde je Božia moc v životoch tvojich bratov a sestier? Povzbudzujem ťa, maj slobodu konať a nepozeraj na to, či tým nezvíriš hladinu. Ubezpečujem ťa, že zvíriš. Nehľaď na to, čo ťa to bude stáť, ak vieš, že si na Pánovej strane, nič nestratíš.
Každý, kto drží hubu a myslí si svoje, je zodpovedný. Ak vieš robiť dobre a nerobíš, máš hriech. Všetci proroci v dobe kráľov napomínali kráľov, hoci boli pod ich autoritou. Buď odvážny a smelý, maj slobodu byť sám sebou, takým, akým ťa chce mať tvoj Pán.
Musím dodať, že sú v cirkvi aj vzácni služobníci, ktorým miesto vo vedení zboru nie je na naplnenie ich osobných ambícií a sebahodnotenia, ale vzdávajú sa sami seba, aby slúžili Panovej neveste rásť do krásy. To sú praví Ženíchovi družbovia, ktorým ani nezáleží na nich samých. Ale, Bohužiaľ, je ich ako šafránu.
Verím však, že prichádza niečo, čo veľmi poprehadzuje existujúci stav vecí. Skúmaj sa, kde stojíš. Máš slobodu, alebo aj tú si dal vodcom k nohám?
Nabádam vás, aby ste skúmali aj svojich vodcov, rovnako ako oni skúmajú vás, a rovnako ako sa máme skúmať všetci navzájom, nie aby sme sa odsudzovali, nie aby sme si siahali na miesto v tele, ale aby sme si navzájom pomáhali rásť v poznaní Božieho Syna. Keď vám píšem, skúste toto a toto (ako napr. pri desiatkoch), nehovorím, že to musíte robiť. Majte slobodu počúvať ma, alebo aj odmietnuť ma. Jednako sa budem tešiť, že nachádzate slobodu.
Ale ak to, čo píšem, je z Boha, nedá vám to spať.
Cítiš sa aj ty zodpovedný za stav cirkvi v akom je? Nemyslím len tvojho zboru, to je isté, že áno, ale hovorím o celom tele. Veríš, že si údom celého tela?
Komentáre