Písmo v Ef 4.11-16 hovorí: A on dal jedných za apoštolov, jedných za prorokov, jedných za evanjelistov, jedných za pastierov a za učiteľov na zdokonaľovanie svätých ku dielu služby, na budovanie tela Kristovho, až by sme všetci dospeli v jednotu viery a plného poznania Syna Božieho, v dokonalého muža, k miere dospelosti plnosti Kristovej, aby sme už neboli viacej nedospelými, zmietaní vlnami a sem a ta nosení každým vetrom učenia, závratníctvom ľudí, schytralosťou mámiť do bludu, ale aby sme hovoriac pravdu v láske rástli v neho v každej veci, v neho, ktorý je hlavou, Kristus, z ktorého. všetko telo, príslušne dovedna pojené a spolu viazané každým pojivom podávania výživy, podľa pôsobenia v miere jedného každého dielu vzrast tela si pôsobí na svoje budovanie sa v láske.
Keď sa dnes pozrieme do cirkvi, vidíme existovať prakticky iba dve služobnosti. Pastierov a učitelov. Navyše je značne neprehľadné, kto je učiteľ a kto pastier, pretože obidve služobnosti cirkev dnes nazýva spoločným pomenovaním PASTOR.
Z tohto označenia, ktoré znamená pastier, a z praxe, ktorú vidíme v cirkvi, vôbec nie je jasné, či je niekto pastier alebo učiteľ. Biblia jasne hovorí, že tieto dve služobnosti nie sú jedna a teda je viac ako divné, že prakticky vo všetkých prípadoch je pastor človekom, ktorý má za úlohu ako aj „pastorovať“ členov zboru (t.j. rozumieť ich problémom a pomáhať im s ich riešením), tak aj vyučovať, t.j. kázať slovo.
Ako takzvané služobnosti existujú v cirkvi ešte pozície biskupov, starších a podobne. Toto je ale iná záležitosť. Totiž takéto zadelenie ľudí, ktorí sú postavení slúžiť v cirkvi nehovorí nič o tom, akým pomazaním slúžia. Dokonca, keď si uvedomíme skutočnosť, že cirkev dnešných dní nerozoznáva medzi pastiermi a učiteľmi, je na mieste pochybovať aj o tom, či starší či biskupovia vedia, ako by mala vyzerať ich služba.
V tomto článku sa chcem zaoberať tým, AKO majú fungovať služobnosti vymenované v EF 4. Tomu, či Biblia hovorí o tom, či apoštolovia a proroci majú fungovať v cirkvi aj dnes, alebo ich počet už bol uzavretý, sa budem venovať v samostatnom článku.
Teraz by som chcel načrtnúť pôsobnosti služobností, aby bolo jasné, pre aký účel Pán do cirkvi tú ktorú služobnosť dal.
V mladých rokoch môjho kresťanského života som dostal vysvetlenie, že 5 služobností je ako 5 prstov Pánovej ruky, ktorá má viesť cirkev k dospelosti. Znie to celkom logicky, ale zatiaľ sa mi nepodarilo úplne sa s tým stotožniť, aj keď určité paralaly v tom vidím.
Od Pána som ale prijal iné vysvetlenie.
Človek spoznáva svet prostredníctvom piatych zmyslov. Je to čuch, chuť, sluch, zrak a hmat. Vďaka týmto zmyslom rozoznávame vonkajšie podnety a telo ich odovzdávame mozgu na spracovanie. Dá sa existovať aj bez niektorých zmyslov, ale čím menej ich človek má z týchto piatych funkčných k dispozícii, tým menej informácii z okolitého sveta dokáže spracovávať, a to aj napriek tomu, že tie funkčné používa vo zvýšenej miere.
Iste už tušíte, že 5 zmyslov a 5 služobností nejak súvisia. Predtým, než ale priradím služobnosti k zmyslom, upriamym vašu pozornosť na vyššie citovanú pasáž, zvlášť na slová, ktoré hovoria prečo Pán služobnosti do cirkvi dal: až by sme všetci dospeli v jednotu viery a plného poznania Syna Božieho, v dokonalého muža, k miere dospelosti plnosti Kristovej, aby sme už neboli viacej nedospelými, zmietaní vlnami a sem a ta nosení každým vetrom učenia, závratníctvom ľudí, schytralosťou mámiť do bludu, ale aby sme hovoriac pravdu v láske rástli v neho v každej veci, v neho, ktorý je hlavou, Kristus, z ktorého.
Toto je dôvod. Päť služobností nie je daných do cirkvi preto, aby iba slúžili svojim obdarovaním, ale preto, aby viedli cirkev (každého kresťana) do dospelosti v Kristovi.
Inými slovami: učitelia majú za úlohu budovať kresťanov v tom, aby bol každý schopný vyučovať (2Tim 2.2), pastieri majú naučiť ľudí staraniu sa o iných, evanjelisti majú rozniecovať srdcia veriacich evanjeliom, aby každý kresťan evanjelizoval svoje okolie, proroci majú učiť prorokovať iných...
... presne podľa biblického princípu, že každý strom vydáva ovocie svojho druhu. Pri učiteľoch majú rásť noví učitelia, pri pastieroch majú rásť mladí pastieri...
Rovnako ako päť telesných zmyslov človeku pomáha spoznávať okolitý fyzický svet, aj päť služobností daných Pánom do cirkvi učí a pomáha Kristovmu telu, cirkvi, spoznávať svet duchovný.
V kresťanskom žargóne sa zvykne hovorievať, že slovo sýti. Dokonca aj písmo hovorí o slove, že je duchovným pokrmom. Takže: učitelia predstavujú chuť. Majú čo do činenia s ústami.
Učitelia vyučujúc slovo, učia kresťanov sýtiť seba aj iných správnym duchovným pokrmom.
Pastier je človek, ktorému sa každý rád vyrozpráva. On počúva srdcia ľudí. Cíti s nimi. Pastieri predstavujú sluch, majú čo do činenia s ušami.
Pastieri tým, ako počúvajú iných, učia ich počúvať, aby aj oni rozumeli srdciam utrápených ľudí.
Prorokov písmo označuje za vidiacich. Na niektorých miestach o nich doslova hovorí, že sú očami. Proroci = zrak. Vidia veci, ktoré sú mnohým skryté, nie iba také, čo sú v budúcnosti, ale aj tie, ktoré sú ako zamotané klbko a oni vidia koreň veci, ten koniec špagátu, za ktorý keď potiahneme, odrazu je celý problém diletantsky jednoduchý. Voláme to prorocký vhľad do vecí.
Proroci majú učiť ľudí prorokovať z viery, aby bolá celá cirkev prorocká. Písmo jasne hovorí, že Pán túži, aby všetci prorokovali (1Kor 14)a v Zjavení Jána stojí: Svedectvom Ježišovým je Duch proroctva (Zj 19.10)
Ako poslednú služobnosť mi odkryl Pán evanjelistov. Dlho som nerozumel tomu, akým spôsobom by mali byť symbolizovaný čuchom. Hovoríme, že nos cíti. Evanjelisti tiež cítia. Cítia volanie Pánovho srdca, ktoré túži po stratených. Evanjelisti rozpaľujú srdcia kresťanov vôňou Kristovej obete, aby ju rovnako cítilo celé telo Pánovo. Predstavujú nos.
Navyše sú ako pes, ktorý kade chodí, tade čuchá, kde by čo dobré našiel. Oni rovnako tak ňúrajú po sebemenšej príležitosti, keď by hneď mohli rozbaliť evanjelium. Evanjelisti predstavujú čuch.
Naschvál som si ako posledných nechal apoštolov. Ján píše, že sa dotýkali večného života. Ježiš, keď sa zjavil v tele medzi apoštolmi, hovoril Tomášovi: dotýkajte sa ma. Apoštolovia predstavujú hmat. Sú akoby rukou Pána.
Hmat používame často na to, hoci nevedomky, aby sme pomohli ostatným vnemom k lepšej službe. Hmatom si čistíme ústa, nos, oči aj uši. Ruka akoby stála oproti tvári, na ktorej sa nachádzajú brány všetky ostatných zmyslov.
Úlohou apoštolov je dbať na to, aby učitelia vyučovali správne slovo v správnom duchu, aby proroci neuleteli do mystických zjavení, aby pastieri neostali len pri pasívnom počúvaní, ale vedeli aj poradiť, aby evanjelisti rozdávali pravé evanjelium. Sú akoby dozorcovia zjavenia.
Navyše symbolika, že hmat nemá ústredný orgán na tvári, akoby hovorila, že apoštolovia nebudú „sedieť v jednom zbore“. Sú akoby tí, ktorí sa dotýkajú Pána najviac, zväčša majú zjavené najväčšie tajomstvá Božie, avšak nikdy nie proti Biblii. Nemajú pokladať nový základ, ale dbať na to, aby všetci kresťania stavali na tom správnom základe, ktorý bol položený a nie mimo neho.
Verím, že práve absencia skutočných apoštolov (nie keď niekto o sebe plano tvrdí, že je apoštol), má za následok fakt, že je toľko rôznych a nezmieriteľných smerov učenia v cirkvi. Niet totiž nikoho, kto by učiteľov karhal a zavracal. Verím, že apoštolská služba v prvotnej cirkvi významne prispela k jednote cirkvi a jej absencia, spolu s nekorektným fungovaním ostatných troch (proroci, evanjelisti a pastieri) je príčinov dnešného rozdelenia.
|I|I |I|I |||I|| II|| |II|| I|
V niektorom z budúcich článkov by som sa rád vyjadril, ako je to s uzavretým počtom apoštolov a prorokov.
Komentáre