selah

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

8. Skúška viery (J.F.Strombeck)

Keďže postoj k Bohu pod milosťou mal by byť postojom úplnej závislosti na ňom, je zrejmé, že vyučovanie milosťou musí zahrňovať to, čo túto závislosť zdokonalí a očistí. Spôsob, akým sa to môže uskutočňovať, nachádzame v utrpení. Toto sa v skutočnosti zdá byť tým najväčším dôvodom k utrpeniu pri Božom ľude. Veď aj sám Boží Syn, ako Veľvodca spasenia bol zdokonalený utrpením. Skrze nesmierne utrpenie v Getsemane našla Jeho dokonalá závislosť na Otcovi svoje maximálne vyjadrenie v slovách “nie moja, ale tvoja vôľa nech sa stane" (Luk. 22 :42).

Že je utrpenie Božou metódou v milosti na zdokonaľovanie a očisťovanie viery, vidíme v slovách: “v čom to plesáte, málo teraz, ak je kedy potrebné, rmútiac sa v rozličných pokušeniach, aby dokázanie sa vašej viery, čo je omnoho cennejšie nad zlato, ktoré hynie, ale sa ohňom skúša, nájdené vám bolo na chválu a na česť a na slávu pri zjavení Ježiša Krista" (I. Petra:6:7). Nie skutky, ani vykonané diela, ale dokázanie sa vo viere bude poctené a dojde chvály pri zjavení Ježiša Krista.

Keď Peter písal tieto slová, iste mal na mysli skúšku svojej viery v oných kritických chvíľach v živote Pána Ježiša. Krátko predtým, ako vyšiel Ježiš so svojimi učeníkmi do záhrady, povedal Petrovi: “Šimone, Šimone, hľa, satan si vás vypýtal, aby vás previal ako pšenicu, ale ja som prosil za teba, aby nezahynula tvoja viera". Na toto Peter odpovedal: “Pane, s tebou som hotový i do žalára a na smrť" (Luk. 22 : 31, 32). Či zahynula Petrova viera? Nezaprel svojho Pána? Isteže, zaprel, avšak ak by sme mali povedať, že jeho viera zahynula, znamenalo by to, že Ježišova modlitba za neho by nebola vyslyšaná. Bolo by to však možné ? Ako tomu tedy rozumieť ? Bolo to vo viere, keď Peter učinil svoje samochvalné vyznanie viery ? Nezdá sa. Jeho slová, “Aj keby sa všetci pohoršili, ale nie ja" (Mark. 14 : 29), sú plné sebadôvery. Zlyhala Petrova viera v samého seba a nie jeho viera v Boha. Toto zlyhanie bolo pre Petra poučením; presvedčil sa o svojej vlastnej slabosti a neschopnosti uskutočňovať vlastné predsavzatia. Toto je prvou podmienkou závislostí na Bohu. Z tejto skúsenosti, i keď bolestnej a pokorujúcej, vyšiel Peter s hlbším vedomím závislosti na Pánovi a s väčšou vierou v Neho. Pred svojím pádom mal Peter vieru v Ježisa, ako Syna živého Boha, ale táto viera bola zmiešaná ešte s mnohou dôverou v seba samého. V skúške viery táto sebadôvera zhorela a viera v Syna Božieho sa rozšírila o závislosť na ňom pre každodenný život. Tým, že milosť dovolila Petrovi padnúť v dôsledku jeho dôvery v seba, naučila ho cele závisieť na Bohu.

Ako v Petrovom prípade, tak i pri všetkých veriacich zlyhanie môže byť prostriedkom, ktorý Boh použije na dosiahnutie väčšej závislostí na Ňom, ktorá vyústi v obohatený duchovný život. Chyby a poklesky v dôsledku závislosti na sebe mali by sa stať schodíkmi k hlbšej duchovnej skúsenosti. Veľkou skúškou viery musel prejsť aj Pavol. Píše o tom v II. Kor. 12 :7-9: “A aby som sa prevelikosťou zjavení príliš nepovyšoval, daný mi je osteň do tela, anjel satana, aby ma pohlavkoval, aby som sa príliš nepovyšoval. Za to som trikrát prosil Pána, aby odstúpil odo mňa, a povedal mi: Dosť tí je moja milosť. Lebo moja moc sa dokonáva v slabosti. Teda najradšej sa budem chváliť svojimi slabosťami, aby prebývala vo mne moc Kristova."

Pavol nezlyhal vo svojej závislostí na Kristu, ale pre veľké zjavenia, aké neboli dané inému človeku, bol možno v nebezpečí, že by sa mohol povyšovať. Bol mu daný osteň do tela, aby ho to udržiavalo v pokornej závislosti na Bohu. Skúška viery nemá za účel zistiť, či tu viera je alebo  nie je, ani či je viera dostatočná, ale skôr očistenie viery, odstránenie všetkého, čo túto ešte poškvrňuje v dôsledku závislosti na sebe samom. Že Peter mal toto na mysli, je zrejmé z porovnania so zlatom v ohni. Tak, ako v páľave ohňa sa hlušina oddelí od čistého zlata, aj v ohni skúšok a utrpení zhoria veci tohto sveta, na ktoré sa človek tak často nadeje, a Boh sám zostáva ako ten, ktorému patrí všetka dôvera. Toto je vysvetlením mnohých skúšok a utrpení veriacich.

Čistá viera, ktorá je výsledkom skúšok, je podľa Slova Božieho cennejšia nad zlato prečistené v ohni. V očiach Božích čistá viera v Neho, nepoškvrnená dôverou v seba samého, má vysokú cenu. Ak by človek mal prejsť nejakou veľkou životnou skúškou bez toho, že by z nej vyšiel s prehĺbeným vedomím svojej závislosti na Bohu, potom by stratil čosi oveľa cennejšie, než čokoľvek iné z pozemských, dočasných hodnôt, ktorých stratu v skúške utrpel.

Účelom skúšky viery je, aby sa pri zjavení Ježiša Krista našla na slávu a chválu očistená závislosť na Bohu. Toto jasne svedčí, že tak, ako viera Abrahámova a všetkých ostatných veriacich v Ježiša Krista počíta sa im za spravodlivosť (Rim. 4 :22-24), tak očistená viera, ktorá v rôznych skúškach bola zbavená akejkoľvek závislosti na sebe samom, bude sa veriacim počítať za hodnú chvály a slávy. Ako pripočítaná spravodlivosť, tak aj česť, chvála a sláva sú úplne oddelené od skutkov. Všetko je dôsledkom závislosti na Bohu ako odpoveď za Jeho milosť.

Ale prečo Boh prikladá taký veľký význam dokázaniu sa viery? Aby sme tomu mohli porozumieť, vráťme sa do ďalekej minulosti a sledujme priebeh histórie človeka. Kedysi, ešte skôr než bol stvorený človek, Lucifer, plný múdrostí a dokonalý v kráse bol cherubom, prikrývajúcim svätý Boží vrch. Bol pravdepodobne najvyššie postavený zo všetkých stvorených bytostí a snád' prvý po Bohu samotnom. Bol dokonalý na všetkých svojich cestách až pokým sa nenašla neprávosť v jeho srdci (Ezech. 28 :12-15). Jeho neprávosť pozostávala z viacnásobnej obmeny krátkeho slova “budem", ktorého kulrninačným bodom bola veta: “Budem podobný Najvyššiemu" (Iz. 14 : 13-14). Toto bolo prvýkrát, čo stvorenstvo povstalo proti Stvoriteľovi a odmietlo zotrvať v postoji úplnej závislosti na ňom. Bolo to spurné odmietnutie podriadenosti Bohu a závislosti na Ňom vo všetkých veciach.Neskôr bol stvorený človek, na obraz Boží. Aj on bol dokonalý. Bol korunou tvorstva a bolo mu dané panstvo nad Zemou a nad všetkým, čo bolo na nej. Keďže bol stvorený —t.j. stvorením — jediný správny postoj, ako už bolo vysvetlené, bol postoj úplnej závislosti na svojom Stvoriteľovi. Avšak aj on odmietol zachovávať takýto postoj. Na sľub Hada, že sa stane podobným Bohu, stal sa človek Bohu neposlušným a pohrdol postavením prostej a úplnej závislosti na Ňom.

História ľudstva je jedným dlhým záznamom o sebestačnosti a konaní bez ohľadu na Boha. Toto bude pokračovať až po vyvrcholenie v človeku hriecha, synovi zatratenia: “ktorý sa protiví a povyšuje nad všetko, čo sa zovie Boh, alebo čomu dáva sa božská česť, tak že sa posadí do chrámu Božieho ako Boh a bude sa vydávať za Boha"(II. Tes. 2 : 4).

Avšak táto veľká panoráma vekov má aj svoju druhú, jasnejšiu stránku. Niekto Iný prišiel na scénu. Bol to Ten, ktorý povedal pri príchode na svet: “Hľa, idem činiť, ó, Bože, tvoju vôľu". On sa ukázal nato, “aby skazil diela diablove" (I. Ján:3:8). Všetky diela diablove majú svoj koreň v spomínanom “budem'" a jeho najväčším dielom je zničiť závislosť človeka na Bohu. Syn Boží prišiel, skoncoval s týmto dielom satana a aby obnovil úplnú a dobrovoľnú závislosť človeka na Bohu.

Božím zámerom je preto vytvoriť, vyvinúť, posilniť, očistiť túto plnú závislosť na Ňom vo svojich deťoch, pokiaľ sú tu na Zemi. Táto závislosť musí byť pri tých, ktorí majú byť po celú večnosť Jemu najbližší a majú mať podiel na Jeho sláve; majú mať postavenie bližšie k Nemu, než mal Lucifer predtým, ako prehlásil svoju nezávislosť na Bohu, Preto Boh prikladá dokázaniu sa vo viere taký veľký význam. Pripravuje si pre Seba nové stvorenie v Kristu Ježišovi, ktoré bude na Ňom úplne a dobrovoľne závislé  a v láske sa Mu bude podriaďovať. Závislosť na Otcovi — to je cieľ, ktorý milosť chce skrze utrpenie pri nás dosiahnuť.


...od inych | stály odkaz

Komentáre

Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014